איך יודעים איזה חשמלאי צריך לפרויקט?

טיפים לבחירת חשמלאי מוסמך
ינואר 2, 2022
הצג הכל

קרדיט לתמונות PIXABAY

כל עבודה בתחום החשמל מחייבת רמה גבוהה של ידע, יכולות, ניסיון ואחריות מקצועית, על אחת כמה וכמה כאשר בוחרים חשמלאי לפרויקט מורכב הכולל תכנון והקמת מערכות חשמל. חשוב לדעת כי חשמלאי הוא איש מקצוע בתחום החשמל שיש לו רישיון לבצע עבודות חשמל מסוגים שונים.

החוק במדינת ישראל קובע כי כל אדם העוסק בעבודות חשמל חייב להחזיק ברישיון חשמל מתאים לסוג העבודה, והרישיון חייב להיות בתוקף. לכן, כאשר מזמינים חשמלאי לבצע פרויקט מסוים בתחום החשמל יש לבקש ממנו להציג רישיון חשמלאי בתוקף, וחשוב לוודא כי הוא מוסמך לבצע את סוג העבודה בחשמל. מי שמבצע עבודות חשמל ואין ברשותו רישיון, מבצע עבירה פלילית חמורה ויש בכך סכנה לציבור.

סוגי רישיון חשמלאי במדינת ישראל

תקנות החשמל (רישיונות), התשמ”ה-1985, קובעות כי ישנם מספר סוגי רישיונות חשמל, ולכל דרגה מוענקות סמכויות שונות בדרך הבאה:

דרגת חשמלאי היתרים וסמכויות לדרגה
חשמלאי  – עוזר החשמלאי רשאי לעזור בעבודות חשמל במתקני מתח נמוך, תחת פיקוח של חשמלאי מוסמך ומעלה
חשמלאי – מעשי החשמלאי רשאי לבצע עבודות חשמל במתקני מתח נמוך ולחתום על תוכניות של עד 1X40 אמפר, חד פאזי, ללא תכנון הארקת יסוד
חשמלאי – מוסמך החשמלאי רשאי לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקני מתח נמוך (תלת פאזי) עד 3X80 אמפר
חשמלאי – ראשי החשמלאי רשאי לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקני מתח נמוך (תלת פאזי) עד 3X250 אמפר
חשמלאי – טכנאי החשמלאי רשאי לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקני מתח נמוך (תלת פאזי) עד 3X400 אמפר
חשמלאי – הנדסאי הנדסאי חשמל רשאי לבצע עבודות חשמל ולתכנן מתקני מתח נמוך (תלת פאזי) עד 3X630 אמפר
חשמלאי – מהנדס חשמלאי מהנדס רשאי לבצע את כל עבודות החשמל ולערוך כל תוכנית חשמל

 

בנוסף לזאת, יש שלוש דרגות של חשמלאי בודק, ודרגה זו מאפשרת לחשמלאי לעסוק בביצוע בדיקות של מתקנים חשמליים בהתאם לדרגה, ויש דרגות ייעודיות נוספות כמו חשמלאי מסויג מתח גבוה, חשמלאי מסויג למעסיק, חשמלאי שירות קירור וחשמלאי שירות קירור ומז”א תעשייתי.

רישום בפנקס הקבלנים

חוק החשמל בישראל קובע כי ביצוע עבודות חשמל על ידי מי שאין ברשותו רישיון מתאים ובתוקף מהווה עבירה פלילית, על כל המשתמע מכך. החוק קובע כי חשמלאי חייב להציג את הרישיון שלו לפי דרישת הלקוח (מקבל השירות). משרד העבודה הוא הגוף האחראי על הענקת רישיון לחשמלאי לפי הדירוג שנקבע בתקנות ובהתאם להכשרה המקצועית והניסיון המעשי בתחום.

לכן, כאשר מחפשים חשמלאי לבצע עבודות חשמל יש לוודא כי הוא מופיע בפנקס הקבלנים הרשומים (רישוי חשמלאים). כך לדוגמה, אם הפרויקט מחייב העסקת הנדסאי חשמל יש לוודא מראש האם הוא מופיע בפנקס. חשוב לזכור כי בוגרי מסלול הלימודים להכשרת חשמלאי הנדסאי זכאים לרישום של חשמלאי מוסמך בסיום הלימודים, ולאחר שנת ניסיון מעשי הם מקבלים אוטומטית שדרוג לדירוג של חשמלאי ראשי, ולאחר שנת ניסיון נוספת הדירוג שלהם יהיה הנדסאי – חשמלאי, דרגה אחת הנמוכה מהדירוג היוקרתי ביותר של חשמלאי מהנדס.

בתוך כך, מעבר לבחירת קבלן חשמל הרשום בפנקס חשוב לבדוק האם הדירוג שלו מתאים לסוג הפרויקט שיש לבצע, ויש לוודא האם יש לו את הניסיון הנדרש לביצוע עבודות החשמל. כדי לבחור נכון חשמלאי לעבודות חשמל ספציפיות כדאי לערוך סקר שוק, להשוות הצעות מכמה חשמלאים, לקרוא חוות דעת וביקורות על אנשי המקצוע ולקבל החלטה נכונה בהתאם לסוג הפרויקט ומורכבותו. ככל שהסיווג של החשמלאי בפנקס הרישוי גבוה יותר, כך הוא יכול להציע יותר שירותי חשמל ולתכנן ולבצע פרויקטים מורכבים יותר בתחום החשמל.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות